Tuesday

NASI LEMAK pon nak jadi isu.

pagi tadi aku pegi minum seTABLE nan pak lang dan en.basri. asalnye aku nan pak lang jep minum kat situ. tetbe en. basri kuar plak nk join makan. ok lah. fun siket bile ramai orang kan. pak lang nan en. basri pon rancak la beborak. aku kat situ menganggukkan je. nk masuk dalam, kesian kat pak lang plak. dala tadi pak lang yang ajak aku kua makan. so, pasang la telinga ape yang dorang borakkan.





dan secare tiba tiba keluarlah cerita pasal ISU NASI LEMAK. aku rase isu nasi lemak yang nak diharamkan di jual kat sekolah sekolah rendah ni da lame da. aku pelik la.. kenape sekarang baru nak bising2. kononnye nasi lemak tu punca budakbudak sekarang gemok atau lebih dikenali sebagai OBESITI.  errrr...   xmasuk akal la...


zaman aku sekolah dulu hari hari budak2 makan nasi lemak. setiap hari ade je jual nasi lemak kat kantin tu . every single morning. than nape tak dari dulu je kecoh pasal ni. aku ade pandangan sendiri pasal isu nasi lemak ni. dan aku sangat sangat lah x setuju nasi lemak ni nak diharamkan di jual kat sekolah.


sebab pertama, bukan nasi lemak je dijual hari hari setiap pagi kat sekolah. ade sesetengah sekolah jual nasi lemak, mee goreng, mee hoon goreng untuk sarapan pagi budak budak sekolah.  haaa~ ade gak dorang jual makanan makanan segera macam nugget, hot dog. haa.. x tak kan x pikir makanan segera tu lagi banyak kolestrol dari nasi lemak. plus, makanan segera tu pon bukan berkhasiat sangat.  kenape x kuar plak isu makanan segera yang dijual?? sedangkan semua orang tahu makanan segera ni is bad for health.   -.-


sebab kedua, aku rase nasi lemak ni sangatlah sesuai untuk isi tenaga pagi pagi. ok.tok sebab ni aku nak terangkan siket lah. bukan budak budak je makan nasi lemak pagi pagi. boleh kate 80-90% orang kat malaysia ni makan nasi lemak pepagi untuk sarapan pagi dorang. kan?? aku sendiri pon minat nasi lemak.plus, nasi lemak ni da sangat terkenal sebagai sarapan pagi kat MALAYSIA ni. orang luar lau datang pon dorang kompem cari nasi lemak selain roti canai nan karipap. so, tak deserved la nasi lemak dipersalahkan as punce budak budak sekarang gemok kan??


zaman sekarang ni, macam macam sebab boleh terkait kenape budak budak sekolah ni gemuk dan terlebih makan. tak semua punce obesiti pada kanak kanak ni berpunce dari sekolah. bagi aku depends on makanan yang dia amek setiap hari. tak kiralah kat sekolah ke, kat uma ke, kat lua. kalau kat sekolah, xkan la dorang setiap pagi nak makan nasi lemak kot?? lau ye pon dorang makan, mungkin sebab perot dorang lapa sangat. al maklumlah kan. zaman sekarang parents sume busy kerja. so kadang kadang anak anak dorang makan conflakes je tok alas perot. bagi sesetengah budak yang biase tak pe lah. tapi lau bagi budak yang x biase?? pikir sendiri.


lau kat uma plak, cara pemakanan kanak kanak ni bergantung kepade ape yang mak dorang masak dan ape je makanan yang ade kat uma. lau kat sekolah je kene buat makanan berkhasiat, tapi kat uma hari hari makan ayam, daging tak gune gak kan?? plus, bukan kat sekolah je ade jajan, gule2. kat uma lagi la banyak jajan, gule2 dan aiskrim. haaa~ same je makanan kat uma dengan kat sekolah.


untuk kat lua plak, korang bole pikir sendiri la kan. lau kite as person keluar g shopping, jalan2, for sure kite akan rase lapar bile tibe mase lapar tu. that time lah macam2 makanan terlintas. boleh dikatekan semua makanan yang dijual kat restoran2 lua ni semua segera. dari perencah, perase, macm2 lah. sekarang kan da maju. plaknye mulut budak budak ni suke makanan yang simple2. for sure dorang akan pilih something yang like mcD, KFC, PIZZA and bla bla bla...


jadi, kesimpulannya sekolah tidak wajar dipersalahkan kerana tidak menyediakan makanan berkhasiat. dan juga nasi lemak tidak sepatutnya menjdai isu UTAMA masalah kanak kanak atau pelajar ni GEMOK! sekiannnn ........

No comments:

Followers