Friday

rindu nak baca novel macam zaman sekolah dulu.

malam ni aku terase sedikit tenang nak meng-update blog. entah kenape perasaan nak menaip tu tinggi sangat. ceh! poyo je. entry aku hari ni entry mengimbau semula zaman kegemilangan. hahah. da reti uat entry bertajok plak sekarang ni. haih~ ikot ko la byeti. ;) 


haa~ ceee tengok tajok kat atas tu. menceritakan tentang NOVEL. sejak bile aku ni suke bace novel ni. haa.. meh la aku cite asal usul aku suke sangat bace novel ni. aku mule bace novel ni around umo aku 13 tahun.time tuh aku form1 . mude lagi aku time tu. asalnye aku ni tak suke bace buku. lagi nak pergi library nak pinjam buku ? hammmpeeehhh lerrr......


kalau dulu zaman buku nilam da wujud time aku sekolah rendah lagi. APE TU BUKU NILAM ? jangan buat2 tak tahu la. lau dulu buku nilam time sekolah rendah aku warna kuning. kuning cerah. memang ade setiap mase kat dalam bag tersusun rapi siap berbalut lagi.  kalau sekolah menengah warne jingga kot. lupe lah! tapi buku tu memang aku balut cecantik tok mengelakkan aku kene denda. -.- 


tujuan buku nilam ni di buat just nak membuktikan kite ni kuat membace atau tak. haaa~ zaman sekolah rendah aku rajen copy and paste dari kawan2 aku je. al maklumlah. tersanagt malas nak pergi library :D tapi bile masok sekolah menengah aku TER-rajin plak nak membace. dulu buku cerita 30 muke surat pon da bosan bace. tapi since aku TER-pegang 2 buah novel yang abang aku bawak balik dulu aku jadi TER-syok plakkat novel yang bilangan muke surat tu 300 ke atas. so far paling banyak muke surat aku pena bace sebanyak 2550 muke surat. tajok novel tu aku lupe tapi memang best. 


first novel yang aku bace adalah BICARA HATI jup lahi aku upload gambar depan muke tuh. jupJUP ......





haa~tu diaaaa.. buku ni terkenal tau. aku rase jalan cerita yang ditulis ni ade yang terbawak2. memandangkan aku ni suke sangatSANGAT berangan, so sangat sesuai la aku bace novel. jalan cerita yang kite bace sambil kite bayangkan kehidupan yang penulis novel ni try tok tunjukkan. bile aku da terikot jalan cerita tu kadang kat part2 yang sedih aku boleh plak meleleh. serius. seratus kali pon aku bace novel yang same seratus kali lah aku menanges.



since dari pade tu aku terus menerus bace novel sampai la aku form 5. bile aku masok teknik, kat library sekolah aku tu belambak gler novel baru2. senang cite dorang yang keje kat bahagian library ni rajen giler up to date all books kat citu. setiap kali rehat memang penoh library tu cz berlambak giler budak nak pinjam novel. kadang lau aku nak pinjam buku aku pegi time cikgu aku tak masok kelas. tak pon cakap nak pegi toilet jup. tapi berMINIT gak la g toilet tu. ahahahahah. gare2 nak pinjam novel je.



bile da suke giler membace novel aku jadi addict nak kumpul novel. after sekolah aku try beli bace kumpul novel ni. dekat 10 buah gak la ade dalam simpanan aku sekarang. tu aku kumpul time aku kerje dulu. bile tengah study ni memang tersangat malas la nak pegi beli novel. lagi2 tak bekerje. haihh~ kadang tu ade gak duet nak beli. da niat2 nak beli tahu2 duet da tergune tok mende lain yang lebih penting.


sangatSANGAT rindu nak aktif balek bace novel. bagi aku orang kuat membace ni terutame cerita2 yang panjang2 like novel ni mesti pandai bermadah~ wah! selain tu dapat gak BER-imagin sket2. hahha. tapi memang best tau bace novel ni. satu je perangai aku bile bace buku novel ni. aku tak suke bace novel berulang2. bile da bace sekali, sekali tu jela seumo idop. sebab aku akan ingat jalan cerita tu sampai bile. tak syok laa bace banyak kali.


ape pon kite as rakyat MALAYSIA memang digalakkan membace kan? so sape2 yang susah sangat nak membace, cee tryyyy bace novel fiksyen. nak start membace novel ni tak paya bace yang tebal2 pon tak pe. bace yang ade 100 muke je pon da okay. once korang strat bace korang kompem nak bace yang cerite die lagi banyak and panjang. like drama bersiri... heeeee... ape pon selamat mencubee


ok! byeeee ....

2 comments:

Afsar said...

suka baca novel??samala...sebab mak suka beli novel, kdg2 terpengaruh jugak~

klipklip_gurl said...

hahah. TERsangat sangat minat. wah! kyte ade minat yang same ;))

Followers